zondag 4 juni 2017

recensie Asterix en de Belgen 24 Speciale Editie


Asterix en de Belgen 24 Speciale Editie
Scenario: René Goscinny                
Tekeningen: Albert Uderzo
Inkleuring: Thierry Mébarki
Vertaling: Stef Keizer
Waardering: ****                
Uitgeverij Hachette
Pagina's : 64 (softcover)       
Prijs: € 6,95
Genre: Humor          
ISBN: 9782014001136

De stripserie Asterix behoort tot mijn favorieten en is wellicht de eerste serie die ik verzamelde. Een blik werpend in mijn boekenkast laat zien dat er exemplaren tussen liggen die duidelijk aan vervanging toe zijn. De reden waarom ik dat vooralsnog niet heb gedaan is omdat ik ook andere series volg en… schatrijk ben ik nog altijd niet.
In 2015 kwam de uitgeverij met een speciale editie softcover van Asterix en de Ronde van Gallië met een dossier van 16 pagina's . Een trend die vorig jaar werd doorgezet met album 12 Asterix en de Olympische Spelen. Dit jaar wordt album 24 in het zonnetje gezet met een flinke make-over om de tand des tijds wat langer te doorstaan. De tekst is opnieuw vertaald, de tekeningen zijn opgeknapt en de plaatjes hebben een nieuwe inkleuring.
Mijn persoonlijke favoriet is Asterix en het 1e legioen en ik hoop stiekem dat dit album volgend jaar aan de beurt is.

Maar we hebben het nu over album 24. Toen het album voor het eerst uitkwam in 1979 liep ik al rond en maakte ik de peuterschool onveilig. Ik heb werkelijk geen idee meer wanneer ik ben begonnen het verzamelen met Asterix, maar laten we zeggen dat ik rond mijn 15e serieus begon omdat ik toen een krantenwijk had en zelf geld verdiende.
Anno 2017 doe ik een greep in mijn boekenkast en haal mijn oude nr. 24 eruit om de twee uitgaven te vergelijken. Potverjandorie, ik heb een eerste druk in handen. 1979, maar wel een bibliotheekversie en afgeschreven door Openbaar Bibliotheek Dordrecht. De voorkaft laat los (de plakband hier doet niets meer) en de bundel bladzijden worden nog maar nét tegengehouden door plakband aan de achterkaft, waarschijnlijk geplakt toen ik als jonge jongen het album kocht voor één gulden. De plakband om diverse beschadigde pagina's bij elkaar te houden doet het nog netjes.
De nieuwe belettering is nu wel netjes binnen de tekstballonnen, in tegenstelling in het oude album, en de inkleuring is een stuk frisser (helaas wordt de inkleurder niet vermeld in het album, terwijl de inkleurder een strip kan maken of breken).
Na het afronden van de analyse van het album beginnen we met het zetten van de koffie. Tijdens het nuttigen van een lekker beker koffie (geen zielig mokje) en koekjes begin ik te lezen. Het is alweer even geleden, maar het verhaal blijft leuk.
De nieuwe vertaling is nu ook wat begrijpelijker. Een voorbeeld. Op de allerlaatste bladzijde geeft Asterix als antwoord: Terriebel! Dat was géne zever, zenne!
Geen idee wat hiermee bedoelt werd. Gelukkig is de huidige vertaling een stuk logischer met als antwoord: Je had 't moeten zien! Wérkelijk een pláátje!
Maar waar het mij vooral om te doen is, is het dossier. Extra's, daar ben ik dol op en bij softcovers is dit een zeldzaamheid. Het begint met een stukje geschiedenis over de eerste samenwerking tussen Goscinny en Uderzo. Het is weliswaar kort, maar toch interessant. Het interessantste gedeelte is hoe het album tot stand is gekomen. Asterix en de Belgen was het laatste  album, geschreven door Goscinny. De man stierf op 5 november 1977 aan een hartaanval, een verpletterende klap voor Uderzo. Ze waren niet alleen collega's, maar ook elkaars beste vrienden. Uderzo was niet van plan het album af te maken, maar zijn uitgever dwong de tekenaar, onder een dwangsom van 10.000 francs voor elke dag dat hij te laat was.
Hierna wilde Uderzo stoppen, maar de vele aanmoedigen en sympathiebetuigingen van de lezers overtuigde hem door te gaan.

Gelukkig maar. Ook mijn kinderen genieten van de humor van Asterix en zijn vrienden.

Wout Jut

p.s.
Er komt een Luxe editie van Asterix en de Belgen. Deze gaat € 49,00 kosten, een groot formaat album met maar liefst 128 pagina's.

p.p.s.
In België in het Stripmuseum Brussel is er een tentoonstelling over het album. De tentoonstelling loopt van 1 juni t/m 3 september.

p.p.p.s.
Er is een nieuwe animatiefilm in de maak, grotendeels gebaseerd op De Ronde van Gallië en Het Gouden Snoeimes. De film komt uit in december 2018. Efkes wachten nog. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers