recensie Mermaid Project - Deel 3

Vertaling: Van der Heide Produkties
Uitgeverij Dargaud
Pagina's :48 (softcover)
Prijs: € 7,95
Genre: Politiethriller, fantasy
ISBN: 9789085584803

Het voorgaande in het kort. We bevinden ons in midden 21ste eeuw en de wereld is op klimatologisch, economisch en politiek gebied flink veranderd. De machtsposities zijn veranderd en ben je geboren als een blank persoon, dan zit je in de shit. Soms letterlijk. De blanken behoren tot de minderheidsgroep en mogen de vieze klusjes opknappen... als je geluk hebt en waarschijnlijk zit je zonder een baan .
Onze hoofdrolspeelster Romane is blank en heeft iets meer mazzel, dankzij haar onverzettelijk wilskracht. Ze is een jonge, vrouwelijke politie-inspecteur in een bouwvallig Parijs.
In het vorige deel werkten Romane en special agent El Malik samen met een intelligente dolfijn, ontsnapt uit de klauwen van het bedrijf Algapower, een bedrijf wat zich bezig houdt met genetische manipulatie. Haar broer Roger werkt voor het bedrijf en Romane vreest voor zijn leven, maar hij is de enige die hun van informatie kan voorzien.

Het aanvragen van Mermaid Project is inmiddels een no-brainer voor mij. Deze strip-serie is geschreven voor Leo, wat over het algemeen garant staan voor behoorlijk interessante SF-verhalen met vreemdsoortig uitziende wezens.
De eerste twee delen smaakte naar meer en dit derde deel van de 5-delige serie stelt zeker niet teleur. Wat mij aangenaam verraste bij het eerste deel, was de originele invalshoek van dit verhaal (blanken als minderheid). Er zijn genoeg verhalen over hoe de wereld eruit ziet waarin onze volgende generatie zal leven en de meesten geven geen rooskleurig beeld. Leo en medeschrijfster Corine Jamar brengen ons geen ruimteverhaal (ze wist hem uit zijn comfortzone te halen), maar presenteren de lezer een rijke wereld waarin de mensheid leert omgaan met de nieuwe status quo.

Ik ben dol op de series Aldebaran, Betelgeuze en Overlevenden, allen prachtig in beeld gebracht door Leo, maar een verhaal op Aarde, en een andere tekenaar, is zeker geen straf. Het gedetailleerde tekenwerk van Fred Simon spreekt mij zeer aan en hij weet de emoties op de gezichten goed weer te geven, sfeervol ingekleurd door Jean-Luc Simon. Een voortreffelijk team, deze drie.