vrijdag 19 mei 2017

recensie Marsupilami 30 - Raadselachtig Palombië




Marsupilami 30 - Raadselachtig Palombië
Scenario: Colman                
Tekeningen: Batem
Inkleuring: Cerise                
Vertaling: BOOM!, Wingene
Lettering: Philippe Glogowski
Waardering: ***                  
Uitgeverij Dupuis
Pagina's :52 (softcover)        
Prijs: € 7,95
Genre: Kinderen, humor     
ISBN: 9789031435296

Er niets meer divers dan gevoel voor humor, dus ik kan niet voorspellen of u als een brulaap van de bank rolt, dit tot gevolg van een flinke lachstuip. Ik daarentegen, omringt door collega's die hun wenkbrauwen ophoog krulden, had de grootste moeite mijn lachen in te houden (lees: gewoonweg onmogelijk). Dit deel deed mij meer dan ooit terugdenken aan Asterix, bekend om de vele vreemde namen.
In Raadselachtig Palombië komen namen voorbij zoals de imposante Rhenvoohrjelevhe, de ogenschijnlijke klungelige Hessemess en de leider Khoeterwahl.
Het verhaal zelf is even geschift als simpel. De twee stammen, de Koejonees en de Chatuha's vechten om de ligging van de nederzetting. Beschaafd als ze zijn worden twee kampioenen uitgekozen en de Marsupilami moet het opnemen tegen een reusachtige boom van een vent. Ons geliefd diertje denkt de slag al gewonnen te hebben voordat de strijd losbarst, maar…
ondertussen wordt de strijd gedeeld (ik snap de constructie niet echt, but who cares) door middel van het eten van spinnen.
Ondertussen is een hoog bejaarde Marsipulami bezig met zijn laatste reis met een zeer belangrijke eindbestemming, want blijkbaar moeten alle Marsipulami's over de gehele wereld samen komen.

Noem mij naïef, maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat er wellicht nog meer van die grappige beestjes zouden bestaan buiten de jungle waar onze helden leven.
Het verhaal is heel luchtig en gaat ogenschijnlijk nergens over, maar toont de lezer dat de wereld van de Marsipulami een stuk groter is, met een wellicht verborgen boodschap. Vechten om een klein stukje grond is nergens voor nodig. De wereld is groot genoeg.

Wout Jut
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers