recensie Stern 2 - De Stad van de Wilden

Van der Heide Produkties (vertaling en lettering)
Uitgeverij Dargaud
80 pagina’s (softcover)
€ 9,95
Genre: western
ISBN: 9789085584797

Elijah Stern is rusteloos. Als beroep doodgraver zeggen je cliënten niet veel en hij heeft inmiddels alle boeken gelezen van zijn enige vriend. Kansas City is niet meer dan een dag rijden met zijn ezel, maar Elijah is terughoudend om deze reis te ondernemen. Zijn dorst naar nieuw leesvoer is daarentegen een stuk groter. Aangekomen bij de boekenwinkel sluit zojuist de eigenaar de deuren. Met een diepe zucht realiseert dat hij hier nog minstens een nacht moet blijven.
Elijah draait zich om en ziet een oude bekende. Fergus. Wat volgt is een beroving, een achtervolging en diverse kennismakingen met totaal gestoorde personen. Oh ja, hij komt zijn vrouw tegen. Dier was hij even vergeten.

Het eerste deel maakte een flinke indruk met de introductie van een man die liever alleen is, maar gedwongen werd zich te mengen tussen de mensen en een moord moest oplossen. Wederom wordt ik niet teleurgesteld, want potverdorie, wat-een-geweldig-verhaal! Elijah krijgt het aardig voor de kiezen, maar verwacht geen klassieke schurken die niets meer zijn dan gemene, laaghartige boeven. Scenarist Frédéric Maffre komt met volwaardige en vooral menselijke karakters die proberen te overleven in een harde wereld, ieder met zijn/haar dromen waarin elk beetje hoop gewaardeerd wordt, hoe klein ook.
Met tachtig pagina's hebben de makers dan ook de mogelijkheid een goed, doortimmerd verhaal te schrijven. Veel albums met de standaard 48 pagina's belanden dan ook vaak in de uitverkoopbak vanwege de voorspelbare verhaallijnen.
Nee, dat zal niet gebeuren met Stern.