recensie De Werelden van Thorgal | Wolvin deel 7 - Nidhogg

Uitgeverij Le Lombard
48 pagina’s (softcover)
€ 7,95
Genre: Fantasy
ISBN: 9789055819492

Wolvin is allesbehalve een bang uitgevallen meisje. De kleine meid weet op haar jonge leeftijd geduchte tegenstanders te maken. Haar ouders, uiteraard bezorgd, zullen trots op haar zijn.
Samen met de dwerg Tjahzi gaat het tweetal naar de tussenwereld, hopend dat de slang Nidhogg wil helpen om de zwarte Alfen te verjagen. De Alfen willen namelijk de wortels van de boom Yggdrasil stukhakken, zodat Asgard ten onder gaat. Uiteraard weigert Nidhogg, want hij kijkt vol ongeduld uit naar het moment dat Asgard wordt vernietigd.
Daarna moet Wolvin uit de tanden van de slang weten te blijven maar weet dankzij haar vrienden Vigrid en Yasmina terug te keren naar Mitgard. Rust is haar echter niet lang gegund, want ze beland in de handen van de Zwarte Alfen. Dit tot grote tevredenheid van aartsvijand Azzalepstön, broeiend op manieren om Wolvin allerlei martelingen te laten ondergaan.

Ondanks de titel speelt de Slang Nidhogg maar een kleine rol in dit verhaal. Voor wie hem niet kent, hij is een onsterfelijke slang met meerdere staarten en in het bezit van grote goddelijke krachten. Bovendien is hij dol op het spelen van dam. Ja, zelfs een god heeft kleine pleziertjes. Als kwaadaardig persoon zijn diens grootste ondeugden uiteraard immoraliteit, liegen en manipuleren. Toch hebben zijn kwaadaardige kwaliteiten hem niet veel geholpen. Tot twee keer toe is hij verslagen door kinderen. Eerst door Thorgal als klein jochie, en nu door Wolvin. Maar al speelt Nidhogg zelf een kleine rol in dit verhaal, het symbool waarvoor hij staat is onmisbaar. Een gegeven waar de gedaantewisselaar en Asgardse ex-god Vigrid vrij laat, maar niet te laat, doorkrijgt. Vigrid moet de ultieme offer brengen om de wereldchaos te voorkomen.

De parallelreeks van Wolvin is nu ten einde en haar verhaal gaat verder in de hoofdreeks van haar vader in deel 36, waar de gehele familie wordt verenigd. Die-hard Thorgal fans en nieuwkomers zullen niet teleurgesteld worden. Potverdorie, wat een meesterlijke schrijver is Yann. Niet alleen moet hij ervoor zorgen dat deze reeks een eigen identiteit heeft, ook moet hij de gebeurtenissen van de hoofdreeks in de gaten houden. Bovendien, fans zijn nou eenmaal dol op kleine referenties naar oude gebeurtenissen. Hierin slaagt Yann  maar introduceert tevens interessante nieuwe personages in deze reeks zoals Azzalepstön.
Alle helden en schurken komen aan bod, maar de hoofdrol is stiekem weggelegd voor Vigrid, jammerlijk ook de grootste verliezer in deze spin-off wie een behoorlijke emotionele reis doorgemaakt. Zonder al te veel prijs te geven moest ik, emotionele lezer als ik ben, meehuilen met Vigrid en Aaricia.
Tekenaar Roman Surzhenko blijft op hoog niveau en dat is best knap, want hij heeft ook Kriss van Valnor onder zijn hoede. Wat mij betreft mag hij nog heel lang deze series doen.