vrijdag 31 maart 2017

recensie Snippers 8 - Episch verantwoord



Snippers 8 - Episch verantwoord
Aimée de Jongh (scenario, tekeningen, inkleuring)
Rudy Vrooman (vormgeving cover)
Waardering: ***
Uitgeverij Strip2000
48 pagina’s (softcover)
€ 8,95
Genre: humor
ISBN: 9789462802865

Een gag-strip recenseren is niet makkelijk. Je kunt geen specifiek verhaal beoordelen want elk album is in feite hetzelfde met een groot hoeveelheid verhaaltjes (lees grappen) en in Snippers zien we de dagelijkse beslommeringen van Aimée en haar huisgenoot Stef. Het maken van deze recensie werd daarentegen nogal een onderneming. Waarom, zou je kunnen vragen? Heeft Aimée de Jongh een werkelijk geniaal album geschreven? Of is het juist een gruwel? Wat is er gebeurt? Vertel! Ja, ja. Push niet zo. Pffh, lezers. Stelletje zeurkousen. 
Het zit namelijk zo en menig persoon die mijn blog in de gaten houden zijn inmiddels op de hoogte dat er bij mij thuis drie jongere versies van mijzelf en vrouwlief rondlopen. Al minstens vier keer heb ik pogingen ondernomen Snippers te lezen. Koffie was gezet, ik loop naar de kast waar de recensie-exemplaren liggen en……… geen Snippers. In plaats van "verdorie" zei ik "snippers". In huis is er een regel. Lees je een boek of strip en je bent klaar, leg dan dat ding terug op zijn plek. Pfffhh.
Vier keer. Vier! Ik was de laatste die hem las. Dúúus…

De kracht van een gag-strip album ligt, vanzelfsprekend, in de humor. Spreekt het je aan, of niet? Zoals ik al aangaf, iedereen thuis vind Snippers geweldig. De grappen van Aimée zijn nooit grof, toegankelijk en eigenlijk best wel braaf. Alsof je een blik krijgt in het leven van de ideale vriendin/dochter/schoondochter/overbuurvrouw/huisgenoot die wel een béétje raar is. Vraag is wellicht of Snippers nooit gaan vervelen? Vooralsnog niet en menig lezer van dagkrant Metro zou gillend gek worden zonder hun dagelijks portie humor, met veel moeite gemaakt door
Aimé.

 Wout Jut

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers