zaterdag 18 maart 2017

recensie De Kronieken van Amoras 1 - De zaak Krimson



De Kronieken van Amoras 1 - De zaak Krimson
Marc Legendre (scenario), Charel Cambre (tekeningen), Wilma Leenders (inkleuring)
Waardering: *****
Uitgeverij Standaard Uitgeverij
56  pagina’s (softcover)
€ 6,99
Genre: Avontuur
ISBN: 9789002262333

Als kind heb ik talloze albums van Suske en Wiske verslonden en nu duiken mijn kinderen in de avonturen van het tweetal. Op deze manier krijgen de albums een tweede leven en er komen zelfs op hun eigen initiatief albums erbij. Mijn interesse ging naar andere, meer volwassen series.
Dus toen Standaard Uitgeverij een paar jaar geleden met het nieuws kwam dat er een volwassen versie uitgebracht ging worden, werd mij interesse gewekt. Ik had al in jaren geen Suske en Wiske aangeschaft, maar zonder aarzelen kocht ik het eerste album. Potjandorie, wat een geweldig album was dat!! (zie o.a. recensie album 5.)
Na het afronden van de serie Amoras kon het niet uitblijven dat er werd besloten om de volwassen versie van Suske en Wiske uit te breidden. De serie liet zien dat het publiek toe is aan iets nieuws, terwijl het vertrouwde gevoel toch behouden blijft. Suske en Wiske, Tante Sidonia, Jerom, Barabas en zelfs Krimson… allemaal werden veel kwetsbaarder neergezet. Sterfelijk. Het moment dat Lambik zijn hand verloor bezorgde mij kippenvel.

Sinds het uitbrengen van Wolverine Origin, waarin de vele jaren de fans eindelijk te zien kregen waar Logan vandaan kwam, werden Origin-verhalen immens populair in zowel strips als in films, En nog steeds gebruikt Marvel zulke verhalen graag ter introductie van hun karakters.
Enfin, laten we het hebben over De Kronieken van Amoras, want wie weet de achtergrond van Krimson, de grootste schurk uit de Suske en Wiske strip-reeks? Wat is zijn "Origin"? Krimson werd voor geïntroduceerd in het album Het Rijmende Paard waarin alleen Lambik bekend was met de duivelse schurk. Jarenlang heeft Krimson de helden dwarsgezeten, en andersom... maar wie is Krimson eigenlijk? We kennen hem als een psychopaat, maar hoe is hij zo geworden? In de hoofdreeks is hij niets meer dan een klassieke schurk zonder al te veel diepgang, maar de serie Amoras ging voor de volle 100 procent en we zagen een maniakale gek waarin de slechtheid van Krimson geen grenzen kent. Maar, wie is de mens achter Krimson? Wat, of wie… heeft hem zover gebracht? DAT vind ik interessant en ik ben daarin niet de enige.

In het eerste deel van De zaak Krimson zien we de voorbereidingen van Krimson voor het maken van zijn eigen tijdmachine en hoe hij op het idee komt om het eiland Amoras uit te kiezen. We zien Barabas thuiskomen en hij mijmert over Krimson. Zijn gedachtegang doet hem herinneren dat Lambik de enige was die Krimson al langer kende en een idee begint te broedden. Krimson is namelijk heel invloedrijk geworden en heel veel mensen ondervinden hier nadelige gevolgen van. Barabas brengt een verbeterde versie mee van de B.R.O.L. (brain reader organic locker) waarmee hij de geheugen van Lambik wilt scannen en als een film kan afspelen.
Wiske vindt het maar niets en een flinke inbreuk op de privacy van Lambik, maar Barabas heeft hier geen boodschap aan. We zien daarna Barabas in zijn lab, met popcorn op schoot, een kijkje nemen in het verleden van Lambik…met een normale haardos. Dat ik dat ooit nog zou zien.

Nieuwe vragen, nieuwe antwoorden. We zien ook onze andere blonde vechtersbaas terug in Israel. Waarom haar achtergrond hier voorkomt weet ik nog niet, maar potjandorie, verdomd interessant is het wel en ik vind dat zij haar eigen serie moet krijgen.
Marc Legendre komt met een intrigerend en duister verhaal en de laatste bladzijde is tenenkrommend want… het is de laatste bladzijde. Ik kan verdorie niet doorlezen en… ik wil doorlezen!!!!!
De inkleuring door Wilma Leenders is super met wederom voortreffelijk tekenwerk van Charel Cambre. Het bewijs dat de Amoras spin-off inmiddels een volwassen serie is geworden met zijn eigen bestaansrecht.
Conclusie?
Dat er nog veel, heel veel albums mogen volgen, want de kwaliteit is uitmuntend.

Wout Jut

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers