vrijdag 24 februari 2017

recensie Wimpie Comics 1 - Recht uit de ondergrond



Wimpie ComicsWimpie Comics 1 - Recht uit de ondergrond
Jan-Willem Spakman (scenario, tekeningen & inkleuring)
Waardering: ***
Uitgeverij Strip2000/ Syndikaat
48 pagina’s (hardcover)
€ 8,95
ISBN: 9789462802698

Lang leve het internet, want hiermee bereik je duizenden…. Tienduizenden potentiële lezers. De humoristische gags van Wimpie Comics (oftewel Jan-Willem Spakman), worden al zes jaar gelezen op Facebook. In deze tijd een logische stap, want de kans uitgegeven te worden op papier is niet zo groot, tenzij je het in eigen beheer doet. Dit eerste album is een verzameling van zijn beste grappen, geremasterd  en wel.

Humor is persoonlijk en of je een grap leuk vind in soms afhankelijk van in welke bui je bent. Bij aanvang van dit album zeg ik eerlijk, ik was moe en lichtelijk chagrijnig. Wellicht was het handiger geweest als ik een ander recensie-exemplaar ter hand had genomen. De eerste bladzijden vond ik niet leuk, vooral irritant, smakeloos, te grof en eigenlijk wilde ik het wegleggen. Gelukkig besloot ik door te lezen, want eenmaal uit was ik behoorlijk tevreden over dit eerste deel. Om het album een eerlijke kans te geven besloot ik het op een andere dag het nog een keer door te bladeren en inderdaad, ook de eerste bladzijden zijn best grappig.

Zijn humor is redelijk absurd en niet te vergelijken met bijvoorbeeld Dating for Geeks. Om een voorbeeld te geven, de grappen van de loopvogel Kasuaris, een venijnig en agressief beest, zijn grof en gewelddadig en niet geschikt voor kinderen onder de tien jaar. Zo zijn er wel meer voorbeelden en het is dan ook aan te raden dit album niet als cadeau te geven aan de kleine kids. De grote kids daarentegen, met een zieke humor?  

Aanrader?
Een leuke, grappige strip, maar je moet ervoor in de stemming zijn.

Wout Jut


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers