recensie Universal War Two – deel 3, de exodus

Vertaling: James Vandermeersch
Lettering: TeLIaN Amaury
Uitgeverij Casterman
€ 17,95
Genre: Science Fiction, Volwassen
ISBN: 978-9-03037-122-9

Soms, heel soms, komt er een stripalbum voorbij waarvan je denkt, gelukkig was ik hiermee onbekend. Potjandorie, wat een rommel. Het meeste zit tussen aardig (anderen noemen het redelijk) en goed in, maar zo nu en dan krijg je een album in handen waarvan je het echt jammer vindt dat je de desbetreffende serie nooit eerder hebt gelezen. Potjandorie!! Universal War is zo’n serie. Nee, niet van het eerstgenoemde. Ben jij gek?!
Ik zie het al helemaal voor me. Een blik werpend op de prachtige cover doet de gemiddelde stripliefhebber, al zoekend in de stripwinkel naar interessante verhalen, het hart sneller kloppen om vervolgens al doorbladerend het besluit te nemen de andere twee delen ook maar aan te schaffen.
Het geluk voor strip-recensenten is dat hij/zij de albums gratis krijgen. Een “nadeel” (wat zijn we toch gruwelijk verwend) is dat we maar moeten afwachten wat we krijgen. In Europa zit er soms jaren tussen verschillende delen betreft uitgaven, waar in Amerika de stripliefhebber elke maand verwend wordt met het volgende deel. Ach, zij hebben Trump als president, dus verhuizen doe ik voorlopig niet.
Maarre, ik dwaal af.

Zowel het realistisch tekenwerk als de voortreffelijke inkleuring van Bajram blaast mij omver. Al lezend voel ik mij weer ietwat jonger waarin ik klassiekers las van Isaac Asimov, Arthur C. Clarke en Greg Bear (nee, zij schreven romans, geen stripboeken maar een ras echte SF-nerd moet minstens een boek van dit trio hebben gelezen).
Het verhaal is angstwekkend, beklemmend en doet je verwonderen met de schoonheid die het universum te bieden heeft. De hoofdrolspelers in het verhaal hebben het niet makkelijk. Ze kunnen niets doen, behalve toekijken. Een onbekende buitenaardse ras met bijna goddelijke technologie hebben de gehele mensheid opgedoekt. Op de kolonie-planeet Canaän vermoedden ze dat er nog ongeveer tienduizend mensen in leven zijn, maar hulp bieden gaat niet. De enige overgebleven optie voor hen is vluchten, maar ontdekken dat ze nergens heen kunnen. Ze vinden de één na de andere buitenaardse planeet met verdwenen beschavingen.

Bajram komt met antwoorden (waarvan ik de vragen niet ken) en geeft alleen nog maar meer vragen. Vragen die ik wanhopig wil beantwoorden. Feilloos laat hij zien hoe onbetekenend de mens is in het universum en geeft de waarschuwing dat wij wellicht niet de enige zijn met een voorliefde voor oorlog voeren. Bajram brengt mij in een wereld waarin ik wil geloven dat dit ooit bestaat, maar tegelijk met de vrees dat dit hopelijk nooit gebeurt.