recensie Kale K op 4 – Mevrouw de Dood

Kale KopKale K op 4 – Mevrouw de Dood
Zidrou (scenario), Ernst (tekeningen), Laurent Carpentier (inkleuring)
Uitgeverij Strip2000
€ 7,95
ISBN: 9789462802728

Het vijfde en volgend deel is het laatste album. Vreselijk!
Fans van Zita zijn inmiddels vertrouwd geworden met haar leven in het ziekenhuis, met al haar up’s en downs. Elke dag maakt Zita (met haar kale kop) haar rondje door het ziekenhuis en ditmaal ontmoeten we de mensen werkzaam in de keuken waar een kok wordt bijgestaan door twee jonge jongens. De kok heeft voor Zita een “speciale” benaming en noemt haar Mevrouw de directrice.
De focus van het verhaal ligt ditmaal op de relatie tussen Zita en haar kamergenoot Evelien. Haar toestand is verslechterd. Ondanks de goede prognose blijft de tumor in haar hoofd groeien en drukt op de fornix, een uiterst kwetsbare zone tijdens de groei. Het is al merkbaar dat haar geheugen wordt aangetast en soms heeft Evelien vreselijke hoofdpijn. Een operatie is onvermijdelijk dat moet zo snel mogelijk uitgevoerd worden.
Er is nu meer aandacht voor de moeder van Evelien en haar moeizame relatie met haar fascitische vriend, of zoals Evelien het prachtig verwoord, de flapdrol van een aspirant-stiefvader.

Met het schrijven van een recensie heeft een recensist gauw de neiging het gehele verhaal te verklappen, zodat de toekomstige lezer bijna het album niet meer aan hoeft te schaffen. Maar zo nu en dan ziet een verhaal het levenslicht waar je eigenlijk zo min mogelijk van de afloop moet weten. Kale Kop is een schitterende, hartverwarmende serie. Als er besloten zou worden hier een serie van de maken (Netflix??!!), dan hebben ze een hit in handen.
http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Besprekingen-2017/Kale-Kop-4-PL.jpgIk hou verder mijn mond, behalve dan dat dit… een waarschuwing. Ik kreeg wederom een flinke brok in mijn keel en de meer emotionele lezer zal wellicht in tranen uitbarsten. Scenarist Zidrou bewijst wederom dat hij tot de groten behoort.