recensie Ik Mik 2

IkMik

Ik Mik 2
Maikel Verkoelen (scenario, tekeningen  & inkleuring)
Uitgeverij Syndikaat/Strip2000
€ 8,95
ISBN: 9789462802681

Knotsgek, dat is hoe je Ik Mik met één woord kan omschrijven. De strip is een soortement biografische strip waarin de hoofdpersoon Mik een striptekenaar is en zeer bewust van de lezer. Volledige maffe logica voert de boventoon waarin de allerbeste vriend van Mik, zijn mok Mokkie, van de bank afvalt en uiteen spat. Gelukkig weet zijn knappe vriendin Bechie de mok naadloos te lijmen als een ware chirurg.
Een strip is natuurlijk geen strip zonder de aanwezigheid van een Nemesis (een aartsvijand) en wordt Mik door een vergeten stripfiguur (die heel, heeeeeel boos is) de strippagina ingebonsjoord. Gelukkig zijn vrouwen de nieuwe helden van het huidig striptijdperk en Bechie verslaat de gemene nep-Mik en redt met gevaar voor eigen leven…. nou, dat is een beetje overdreven… Mik.

Maikel Verkoelen is met zijn strip begonnen als experiment op tapastic.com. Hier bevindt zich een community van webcomic-auteurs die hun lief en leed delen op de website. Het lezen van hun verhalen is stukken makkelijker wanneer je de app download van Tapastic. De comics zijn gratis, maar de lezers zijn vrij de auteurs te helpen aan wat inkomsten door giften. Wel zo lief, want in het maken van een strippagina ziet aardig wat werk.

De wereld die Maikel Verkoelen heeft gecreëerd is zeer grappig de maffe tekenstijl past goed. De inkleuring heeft echter nog wat werk nodig. Maikel gebruikt dezelfde manier van inkleuren als Wilbert van der Steen doet in Ayak + Por, maar meer kleurschakeringen bij gebruik van 1 kleur zou de plaatjes meer diepte geven. Een blik op zijn website toont dat hij dit inmiddels wel beheerst, maar nu hij wordt uitgegeven door Strip2000, had hij gerust zijn oude werk een update mogen geven.
Het volgend album geef ik dan wellicht vier sterren. ;-)

Afbeeldingsresultaat voor ik mik 2 maikel verkoelen