recensie Integrale Magasin General (1-3)

http://www.ballonmedia.com/covers/bic/9789030371854.jpgIntegrale Magasin General (1-3)
Régis Loisel & Jean-Louis Tripp (scenario/ tekeningen), François Lapierre (inkleuring)
Uitgeverij Casterman
240 pagina’s (hardcover)
Prijs: € 45,00
ISBN: 9789030371854

Integrale uitgaven in de stripwereld is niet iets nieuws, maar voor de stripliefhebber en de verzamelaar wel het neusje van de zalm, mits goed uitgevoerd. Een taak die de Ballon Media zeer serieus neemt.
Dit album bevat de eerste 3 delen van de serie waarin we kennismaken met de bewoners van  Notre-Dame-du-Lac, een klein plaatsje ergens in Canada in de provincie Quebec. Het centrum van het plaatsje is de dorpswinkel Magasin General. De toekomst voor de winkel is nu alleen ietwat onzeker want de eigenaar, Felix Ducharme, is dood/ overleden/ hij heeft de pijp aan Maarten gegeven. Zijn weduwe Marie vraagt zich af hoe het nu verder moet.

Gebeurt er veel in Magasin General? Ligt eraan hoe je dit bekijkt. Kom je voor actie, intriges of een flinke lach, dan kom je bedrogen uit. Toch is het verhaal absoluut de moeite waard. Sommigen zouden het verhaal traag of saai noemen, want wat voornamelijk in beeld wordt gebracht is het dagelijkse leven van de dorpsmensen en hoe Marie haar veranderde leven een nieuwe richting probeert te geven. De grootste veranderingen, op de dood van haar man na dan, is de aanwezigheid van een nieuwe pastoor, vers van de pers, en de mannen die in de winter het bos intrekken om extra geld te verdienen. En, en……… de komst van een reiziger wiens motor het begeeft. De vreemdeling wordt met argusogen bekeken maar wint al gauw de harten van alle vrouwen. Eén hart in het bijzonder gaat harder kloppen en dat is die van Marie. De poppen gaan uiteraard dansen wanneer de mannen terugkeren.

De kracht van Magasin General is dat je een band krijgt met alle inwoners en meeleeft met de dynamiek van het dorpsleven. Het tekenwerk is prachtig met veel zorg voor de inkleuring. Als cadeau, wat je mag verwachten bij een integrale uitgave, vind je achterin schetsen van de twee tekenaars en worden de twee verschillende stijlen naast elkaar neergelegd. Een mooie toevoeging, al had extra materiaal zoals voorstudies, ontwerpen van de personages etc. wat mij betreft erbij gemogen.

1 opmerking:

1. Geweldige reeks! Dus geen extra's in de integrale? Dan hoef ik die ook niet aan te schaffen...

BeantwoordenVerwijderen