recensie Antarctica 3 - 908 Zuid

Jean-Claude Bartoll (scenario), Bernard Köllé (tekeningen) & Vladimir Davidenko (inkleuring)
Uitgeverij Glenat
48 pagina’s (hardcover)
Prijs: 16,95
ISBN: 9789462940178

(spoiler-alert. Ik geef u de korte versie. Dit derde deel is schitterend geschreven en heeft een prachtig eind. Wilt u verder niets weten, sluit uw laptop/tablet/mobiel en haast u naar de stripwinkel).

De groep waartoe Knut behoort wordt de grote overwinnaar. Knut volbrengt samen met Roald Amundsen hum missie en arriveren als eersten in het midden van de Zuidpool. De groep heeft hiervoor een enorme krachtinspanning moeten leveren, de ijskoude krachten van de natuur trotserend. De verliezende partij van kapitein Scott heeft minder geluk maar tot grote vreugde van Maureen vindt ze een bewijs dat Knut op de plek is geweest. De terugweg wordt voor de kleine groep een ware beproeving en tot overmaat van ramp raakt Maureen de mannen kwijt. Misschien staan ze minder dan vijf meter van haar vandaan, maar het zicht is nihil door de hevige sneeuwstorm.

De cover is niet bepaald hoopvol. De mooie, heldhaftige Maureen ligt met haar ogen gesloten op de besneeuwde ondergrond, omringd door honden die nergens een plek hebben om te schuilen voor de sneeuwstorm. Maarre, Knut weet haar vast te redden en worden de lezers getrakteerd met een eind goed, al goed verhaal! Toch?  Wel eens het verhaal gehoord/gelezen over Romeo en Julia? Nou, dat liep niet bepaald goed af en Shakespeare was zijn tijd ver vooruit. Goed aflopende liefdesverhalen zijn behoorlijk saai.

Dat zeggende, potverdorie, wat een schitterende en ijzingwekkende afsluiter. Wat een drama. Jean-Claude Bartoll hanteert de balans tussen fictie en feit subliem en eenmaal uit sla je het boek met een brok in je keel dicht. Tekenaar Bernard Köllé brengt de krachten van de natuur prachtig in beeld en al die tijd hoop je dat de twee elkaar eindelijk in de armen kunnen sluiten, immers, ze zijn zo dicht bij elkaar. Ze verdienen het gewoon. Maar helaas. We zien Maureen niet doodgaan (dat deed de cover al voor ons) maar het moment dat Knut de groep van kapitein Scott vind is hartverscheurend. Brrr, kriebels krijg je ervan.