Recensie Jheronimus Bosch

Afbeeldingsresultaat voor jheronimus bosch glenatJheronimus Bosch
Griffo (scenario, tekeningen & inkleuring)
Uitgeverij Glénat
56 pagina’s (hardcover)
€ 16,95
ISBN: 9789491684616

Een beetje kunstliefhebber heeft vast wel eens gehoord over Jheronimus Bosch, of als je in Noord-Brabant woont en dan is er wel over hem gesproken in je lesstof. Het jaar 2016 is dit jaar het Jeroen Bosch-jaar. Waarom? Hij overleed precies 500 jaar geleden en dat moet gevierd worden (de sterfjaar van iemand vieren is een beetje macaber, maar ach). Tegenwoordig is zijn werk wereldberoemd vanwege de bizarre en demonische creaties, gesitueerd in hallucinante taferelen. Alsof hij onder invloed van LSD zijn werk deed. Hoe dan ook, zijn werk viel op in zijn tijd en werd een veel gevraagde schilder.

Eerder kwam van uitgeverij Syndikaat het album Alex en het feest van Jeroen Bosch uit. Liefhebbers van de schilder zullen dan ook blij zijn met nog een album en ditmaal van tekenaar Griffo. Het album speelt zich zowel af in de 15e eeuw en de moderne tijd, waar Mathilde de Vlaeminck werkt aan de restauratie van een doek van de schilder. Maar wanneer de vernislaag wordt verwijderd, gebeurt er iets verschrikkelijks. De demonen en monsters zijn van het doek verdwenen, alsof ze nooit hebben bestaan. Het antwoordt hierop zien we in het verleden, want de vele vreemde en bizarre gedaantes op de schilderijen waren niet bepaald gediend van de schilderkunsten van Jheronimus Bosch. De schilder is namelijk vastbesloten de vreemde wezens op te sluiten in zijn schilderijen.
Afbeeldingsresultaat voor jheronimus bosch glenat

Griffo is een fantastische tekenaar en verteld, uiteraard leerzaam, een leuk en spannend verhaal. Achterin het album bevindt zich een dossier over Jheronimus Bosch, aangevuld met afbeeldingen van zijn schilderijen. Wederom levert Griffo een klein meesterwerk wat een mooie aanvulling is in de stripverzameling van de stripliefhebber.