recensie Marie-Leontine

http://www.ballonmedia.com/covers/bic/9789055819133.jpgAfrikaanse Trilogie deel 3 - Marie-Leontine
Zidrou & Raphaël Beuchot (scenario), Raphaël Beuchot (tekeningen), Raphaël Beuchot & Sarah Murat (inkleuring)
Uitgeverij Le Lombard
104 pagina’s (hardcover)
€ 19,50
ISBN: 9789055819133

Yue Kiang werkt voor een Chinees houtkapbedrijf en heeft een relatie met Antoinette. Een relatie die hij overigens geheim houdt voor zijn racistische baas, want die vindt dat wanneer je geel mengt met zwart, je altijd zwart krijgt.
Bij iedere bezoek neemt hij graag een cadeautje mee, al is het alleen om Marie-Leontine, de dochter van Antoinette, een grote glimlach te bezorgen. Tijdens een vrijpartij besluit Yue eens te varieren en brengt zijn hoofd naar haar vagina, dit tot grote schrik van Antoinette. Wat blijkt, ze is als klein kind besneden, net zoals vele andere miljoenen vrouwen. De schaamte is zo diep dat ze verwacht dat Yue haar nooit meer zal bezoeken. Immers, mannen zijn uiteindelijk maar op één ding uit.
Ondertussen doet Yue onderzoek op internet en ontdekt de gruwelijke omvang van besnijdenis bij vrouwen en samen met zijn mannelijke collega's bespreken ze het onderwerp. Wanneer Yue weer langskomt is Antoinette blij verrast en die avond vertelt ze openhartig over hoe haar eigen grootmoeder verantwoordelijk was voor de besnijdenis. Maar nooit zal ze toelaten dat dit bij haar dochter gebeurt. Maar tradities zijn moeilijk te bestrijden, zelfs de gruwelijke. Op een dag, wanneer haar moeder werkt, wordt Marie-Leontine meegenomen door haar tante. Zullen Yue en Antoinette op tijd zijn?
 Er gebeurt trouwens nog zoveel meer in dit verhaal, want Yue Kiang is niet de enige die verliefd is op de mooie Antoinette. Tijdens een bezoek aan Antoinette (Ze is een dame van de lichte zeden, dus Yue heeft concurrentie in bed) ontmoet twee andere mannen die wachten op haar en de blanke man stelt zich voor als François Mitterand. Hij voelt zich snel de vijfde wiel aan de wagen en vertrekt. Voor het verhaal zelf een onbelangrijk detail, maar zeker een verrijking die het leven van Antoinette meer kleur geeft en toont de lezer een triest stukje uit het leven van een man waarvan we verder nooit iets zullen vernemen.

Zidrou brengt wederom een prachtig en indrukwekkend verhaal en komt met een onderwerp waar weinig over gesproken wordt. Details over hoe het gebeurt en droge opsommingen worden gelukkig niet gebruikt in het verhaal zelf. Zidrou vertelt vooral een gevoelig verhaal, met de focus op de emotionele schade die wordt aangericht.
Achterin het album is er een bijlage waarin je de cijfers leest over besnijdenis in alle landen waar deze afgrijselijke traditie nog altijd een dagelijks gebeuren is.

Het tekenwerk van Raphaël Beuchot is eenvoudig, maar emoties overbrengen doet hij fantastisch.

Marie-Leontine-PL