Recensie Kwabbernoot gaat trouwen

Robbedoes, een verhaal van deel 9 - Kwabbernoot gaat trouwen
Benoit Feroumont (scenario en tekeningen), Christelle Coopman (inkleuring)
68 pagina’s (softcover)
€ 9,50
ISBN: 9789031434473

De spin-off serie Robbedoes, een verhaal van is begonnen in 2006 en de avonturen van het tweetal staan los van de hoofdreeks. Verscheidene scenaristen en tekenaars hebben fans reeds getrakteerd op bijzondere verhalen en ditmaal geeft Benoit Feroumont een bijzondere wending in het leven van Robbedoes en Kwabbernoot.
De titel zegt het al, Kwabbernoot gaat trouwen!! Robbedoes gunt dit geluk zijn vriend, maar dat betekent wel dat hij zijn avonturen alleen moet beleven. Althans, dat is een gedachte die maar kort duurt (en dan ook écht heel kort). De verhuiswagen is de bocht nog niet om en IJzerlijm komt aan geschuurd op de scooter met  het nieuws dat zij de nieuwe partner wil worden van Robbedoes. Ouderwets als hij is vindt hij een vrouw niet geschikt, maar een ouderwets partijtje voetbal doet hem anders inzien.

Voorgaande aan dit schitterend stukje realiteitsbesef stelt Kwabbernoot zijn aanstaande Clothilde Gallantine voor, de dochter van een beroemde modeblad uitgeefster. Een nogal kille dame en volledig het tegenovergestelde van haar dochter. De liefelijke genen kwamen onwaarschijnlijk van de onbekende vader. Tijdens deze ontmoeting is het groepje getuige van een diefstal door een dame, een motorhelm als masker. Dit wordt het startsein van een avontuur die zijn oorsprong heeft in de Tweede Wereldoorlog.

Trouwe lezers van het eerste uur zullen ongetwijfeld achter de oren gekrabd hebben bij het lezen van dit album. Niet alleen de tekenstijl is volledig anders, wellicht kinderlijker maar zeker niet kinderachtig, maar het verhaal ademt een heel andere sfeer dan diens hoofdreeks. Een zeer aangename overigens, want ik heb Kwabbernoot gaat trouwen met veel plezier gelezen. Het is schitterend om te zien hoe ouderwets Robbedoes is wat betreft zijn visie op vrouwen (vrouwen kunnen makkelijk voor zichzelf zorgen). De scene in de bus waar de hoogzwangere inbreekster merkt dat de baby heeft besloten NU ter wereld te komen, tijdens een wilde achtervolging door de straten in de drukke stad, in grandioos verzonnen en in beeld gebracht.

Een meesterlijk deel in de nevenreeks van Robbedoes en Kwabbernoot.