vrijdag 1 juli 2016

Recensie Mooie Zomers 2 - De kreek



http://www.ballonmedia.com/covers/bic/9789085584346.jpgMooie Zomers 2 - De kreek
Zidrou (scenario), Jordi Lafebre (tekeningen/inkleuring) & Mado Peña (Inkleuring)
Waardering:  *****
Uitgeverij Dargaud
56 pagina’s (softcover)
€ 9,50
ISBN: 9789085584346

Tijdens het lezen van dit album, in mijn pauze, kreeg ik de opmerking van mijn collega dat hij mij graag had gefilmd. Mijn manier van lachen schijnt bij mijn collega heel grappig over te komen. Ach, ik heb nogal de neiging geheel in een verhaal te duiken en mij af te sluiten van de omgeving. Laten we het erop houden dat dit een gave is.

In het tweede album van Mooie Zomers gaat het gezin wederom op vakantie en ditmaal zorgt één van de jonge spruiten ervoor dat de hele wereld te horen krijgt dat mama een baby in haar buik heeft. En hoe!! In al zijn kinderlijke naïviteit vertelt het jochie zijn versie van seksuele voorlichting. Hilarisch!
De familie Faldéraults hebben ditmaal als bestemming het zuiden en ze nemen hun tijd ervoor. Hun reis gaat over de binnenwegen (hierdoor zie je meer en beleef je meer), met volop plaspauzes, het gek maken van een lifter en het vieren van de 100.000 kilometer met hun rode Renault 4L. Onderweg moet er natuurlijk geslapen worden en midden in de nacht zoeken ze een plek midden in het bos, maar de volgende ochtend wordt duidelijk precies waar. In iemands moestuin!! De eigenaars blijken echter geweldige en warme mensen en een eeuwige vriendschap is beklonken. Ze weten zelfs een ideale en paradijselijke plek aan de Middellandse Zee. De zomervakantie kan niet stuk!!

 Het verhaal van Zidrou is eenvoudig, maar hartverwarmend wat je meerdere malen aan het lachen brengt. Spannende gebeurtenissen hoef je niet te verwachten in dit tweede deel. Het gezin heeft het naar zijn zin en er gebeurt werkelijks niets wat de plezier zou kunnen verpesten. Zelfs de kinderen weten zich te gedragen (Eigenlijk onmogelijk. Ieder kind maakt ruzie of weet de sfeer wel een keer te verpesten. Iedere ouder kan dat beamen). Pure Science Fiction eigenlijk, dit tweede deel van Mooie Zomers, maar de dynamiek en de grappen en grollen binnen de familie is heerlijk herkenbaar.

Wout Jut


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers