recensie Betty Blues

Betty BluesBetty Blues
Renaud Dillies (scenario & tekeningen), Anne-Claire Jouvray (inkleuring)
Uitgeverij Gorilla Avonturenstrips
80 pagina’s (harcover)
€ 14,95
ISBN: 9789462801950

Vergeet Donald Duck. Little Rice, ook een eend, kan trompet spelen als geen ander en vermaakt zijn publiek in de Tequila Sunrise Cotton Club. Jazz dus. Geluksvogels als hij is heeft hij een prachtige vriendin, genaamd Betty. Maar Betty heeft nog een andere voorliefde en dat is drank. In één van haar dronken buien gaat ze zonder slag of stoet, hij belooft haar drank en luxe, mee met de rijke zwarte kat James Patton. Voor hem is Betty niets meer dan de zoveelste verovering, maar dit ontgaat Betty geheel in haar dronken staat.
Haar vriendje Rice wordt overmand door verdriet wanneer hij over haar vertrek hoort en neemt een drastische beslissing. Hij gooit zijn trompet weg, neemt ontslag en pakt de eerste trein naar nergens. Hij ziet wel waar hij uitstapt. Nou, dat wordt het plaatsje Kutwood (ik verzin het niet) en vind werk bij een houtzagerij.
Ondertussen krijgt Betty genoeg van haar nieuwe vriendje en vol wroeging keert ze terug naar de Jazzclub en tot haar groot verdriet, is Little Rice er niet. Wat nu?

Betty Blues is het debuut van Renaud Dillies uit 2003, maar zeker niet het eerste wat de Nederlandse lezer van hem heeft gezien zoals dromen & muizenissen van Uitgeverij Bloann. Voor mij is het mijn eerste kennismaking met zijn werk en eerlijk gezegd, het tekenwerk in Betty Blues had net zo goed van een doorgewinterde tekenaar kunnen zijn. Potverdorie, wat kan deze man tekenen… en schrijven. De inkleuring past perfect bij de krasserige tekenstijl, het verhaal is pakkend en allesbehalve alledaags (lees, niet saai). Wederom een mooie aanwinst in de steeds groter wordende collectie van Strip2000/Gorilla.