Recensie Verdwaald

Verdwaald
Christophe Bec (scenario & tekeningen), Christophe Bec & Berrtrand Denoulet (inkleuring)
Uitgeverij Glénat
64 pagina’s (hardcover)
€ 17,95
ISBN: 9789462940109

Een cover is veelzeggend en wellicht het belangrijkste onderdeel voor de verkoop van de strip. Op de cover zien we een man met een rugzak, starend naar een gebouw terwijl er dreigende wolken op hem afkomen. Wat staat hem, en de lezer, te wachten? Wanneer je het album openslaat (en ik zie zulke extra's graag) zien we een grote tekening van kale bomen overal dode takken, maar een wandelaar loopt onbezorgd en geniet van zijn wandeling. Dan volgt de volgende bladzijde waarop de titel weer staat en wie er gewerkt heeft aan dit album.
Bij deze pagina had ik de volgende reactie. 'Oookeeeee!' Tekenaar Christophe Bec heeft een prachtige tekening gemaakt van een mooie jonge vrouw die aan het genieten is van een flinke zelfbevrediging.

http://images.izneo.com/page/9782723492973/300/3.jpgDe proloog van het verhaal is minder vrolijk en voorspelt weinig goeds. Twee mannen jagen met goed getrainde herdershonden (ze zijn van jongs af aan gevoerd met bloed als training om een gewonde prooi te zoeken). De eigenaar van de honden, genaamd Baptiste, schiet zijn metgezel laf in de rug en laat de honden hun werk doen.
Dat begint het echte verhaal. De lezer maakt kennis met fotograaf Antoine, hij doorkruist de de hoogvlakte van Aubrac met als doel Het Zwarte Veen. De natuur betoverd hem en stort zich op het fotograferen. Als een beginneling laat hij zich overvallen door de nacht maar gelukkig vindt hij een herberg. Tot zijn verrassing ziet hij tralies voor de ramen en ontdekt al gauw dat de inwoners, Baptiste en dochter Melodie, al jaren geen kamers meer verhuren, alleen nu en dan een verdwaalde pelgrim onderweg naar Santiago de Compostella. De dochter van de oudere man brengt Antoine naar zijn kamer en meteen is hij onder de indruk van haar schoonheid.
De relatie tussen vader en dochter is echter nogal gespannen en vooral vandaag staat Baptiste op scherp. Er loopt buiten namelijk een groot gevaar rond, een vervloekte ziel die één keer per jaar terugkeert uit het dodenrijk. Antoine vraagt zich af waarin hij is terechtgekomen, maar veel rust krijgt hij die nacht niet na een heimelijk bezoek van Melodie wiens bedoelingen Antoine niet kan weerstaan.

Op de verkeerde plaats op het verkeerde moment, zo zou je de situatie kunnen omschrijven voor de fotograaf. In de loop van het verhaal wordt duidelijk waarom Baptiste zijn vriend op laffe wijze doodschoot en waarom hij Melodie als een gevangene in haar eigen huis opsluit.
Het verhaal van Christophe Bec is behoorlijk voorspelbaar en natuurlijk beeld Baptiste zich dingen in, maar toch wordt je voor een moment aan het twijfelen gebracht. Elke bladzijde van Verdwaald is prachtig in beeld gebracht, met een mooi, maar tragisch eind.
Achterin vind je de grafische studies wat laat zien hoeveel liefde en aandacht de tekenaar heeft besteed aan deze strip.