Recensie Tara

Tara
Marc de Lobie (scenario), Rik Wielheesen (tekeningen en vormgeving), Daniel Arruda Massa
Uitgeverij Strip2000/Syndikaat
€ 14,95
ISBN: 9789078403432

Ik hou van aparte verhalen en Tara behoord zeker tot deze categorie. De hoofdpersoon van het verhaal is Tara en woont samen met haar moeder in een flat. Terwijl ze speelt met haar knuffelbeer op het balkon (dat moet je niet doen) valt de beer vele meters diep naar beneden. Een kind eigen begint haar fantasie volop te werken, want beer heeft zich verstopt. Haar beer klaagt nogal; ‘Het is heel vochtig allemaal’ en zodra de twee weer boven komen is moeder  verdwenen. Ook alle spullen in huis, zoals de bank, haar bed en speelgoed is spoorloos. De volgende ochtend kijkt de beer Ieme in de keuken en behalve geen eten is er zelfs geen cola meer. Noodgedwongen gaan de twee naar buiten op zoek naar voedsel, waar beer Ieme in een rap tempo groter wordt. Op elkaar gewezen jagen ze samen op vis, maar het duurt niet lang eer ze moeten vluchten voor monsters. Vanaf dat moment krijgt het verhaal een veel grimmiger wending.

Ik begin met de “most obvious”, het tekenwerk. Rik Wielheesen heeft een ruwe, realistische tekenstijl en na zo’n tweederde van het verhaal is er geen tekst en spreken de beelden voor zich. Eenmaal uit was ik een beetje uit het veld geslagen. Wat had ik nu eigenlijk gelezen? Wat is er gebeurd? Tara is zo’n stripalbum die je nog een keer moet lezen om de boodschap erin te begrijpen en dan vallen bepaalde dingen op. Zo heeft het eerste en vrolijke deel van het verhaal witte bladzijden. Ouders weten hoe fantasierijk kinderen zijn en het eerste gedeelte is “waarschijnlijk” vanuit het oogpunt van het kind. Vermoedelijk is het kind de weg kwijtgeraakt en had alleen haar teddybeer als gezelschap (maar dat is slechts mijn persoonlijke theorie).
De tweede helft, het grimmige gedeelte van het verhaal waarin Tara ontbreekt. Het speelt zich af in het verleden waar een beer wordt opgejaagd door jagers die een stel tegenkomen met een kind bij de hand. Het kind, een jongen, heeft een teddybeer. Dit gedeelte heeft zwarte pagina's en de inkleuring wordt steeds enger, wat extra bijdraagt aan het gevoel van wanhoop.

Tara is een intrigerend debuutverhaal wat begint vol licht en eindigt in de duisternis. De strip heeft geen duidelijk plot en is voor meerdere uitleg vatbaar voor de lezer. Is ze dood, speelt ze nog steeds met haar beer in haar kamer terwijl haar moeder druk bezig is met de muren verven? Wat zeker is, Tara houdt je bezig en je legt het niet makkelijk terzijde.