Recensie Onzichtbare Echo's 1

Onzichtbare echosOnzichtbare Echo’s 1/2
Tony Sandoval (scenario) en Grazia La Padula (tekeningen & inkleuring)
Uitgeverij Gorilla Avonturenstrips
€ 8,95
ISBN: 9789462801806

Onzichtbare Echo’s begint met de begrafenis van de geliefde van Baltus, waarna we te zien krijgen hoe de ontmoeting heeft plaatsgevonden. Eenmaal uit zijn depressie (dat denkt hij althans op dat moment) heeft Baltus het gevoel dat alles anders is, alsof hij is herboren. Die dag doet hij een bijzondere ontdekking en ondervindt dat hij visioenen heeft van degenen die hij op dat moment bekijkt.
Zijn depressie heeft blijkbaar een tot dan toe verborgen talent aangewakkerd, maar Baltus is niet in staat hiermee om te gaan en besluit Nederland te verlaten en op een eilandje bij Sicilië, ver weg van de bewoonde wereld, vindt hij rust. Maar twintig jaar later staat er plots een journalist voor zijn deur die heeft gehoord over zijn gave en vraagt om een interview.
Voor hij er erg in heeft bereikt zijn leven weer een keerpunt wanneer hij een uitnodiging ontvangt van de journalist voor een uitreiking in New York.

Hoeveel wil je schrijven als stripmaker en hoe uitgebreid? Als scenarist moet je schiften en heb je minder vrijheid als een romanschrijver. Een strip geeft de lezer reeds een beeld over het verhaal waardoor je tekst hoeft te gebruiken. Althans, dat is de theorie.
Tony Sandoval vertelt met Onzichtbare Echo’s een interessant verhaal, maar al heel snel zijn er vragen die niet beantwoordt worden. Hoe is zijn geliefde overleden? Waarom is hij zo boos op de beelden (ach, je moet ergens je woede op richten)? Vragen die er wellicht niet toe doen of beantwoordt worden in het volgende en laatste deel. Dit eerste gedeelte gaat heel snel, maar voelt toch niet afgeraffeld. Wat nodig is wordt vertelt en meer niet. Het verhaal slaat vervolgens twintig jaar over en ik krijg de indruk dat Baltus vooral zijn gave probeert te ontlopen. Al wordt het gauw duidelijk dat inwoners van een nabij dorpje op de hoogte zijn van wat hij kan. Weer komen er vragen zoals, wat heeft hij in vredesnaam in die twintig jaar gedaan?
Als het de bedoeling is geweest van Scenarist Tony Sandoval om de lezers te plagen met vragen, dan is hij hierin geslaagd. In ieder geval boeit Onzichtbare Echo's en ik kijk uit naar hoe het afloopt.