Recensie Kathy's kat

Kathy's kat - 5 - Kathy's Kat 5 Kathy’s kat 5
Christophe Cazenove, Hervé Richez (scenario) en Yrgane Ramon (tekeningen)
Uitgeverij Ballon
€6,50
ISBN: 9789462104051

De laatste paar jaar zijn het aantal stripalbums van de jonge dames flink gegroeid dit tot grote vreugde van mijn dochters (die geen idee hebben dat meisjes het vroeger moesten doen met de weekblad Tina en de stripserie Noortje). Ik herinner me van de meidenstrips van vroeger dat het vooral ging over paarden en mooie jongen waarop ze verliefd waren. De stereotypen en de verhalen hadden wel eens spanning, maar waren vooral lief.
Ja, ik was een jongen en ik las ze ook. Als kleine stripofiel (is dat een bestaand woord?) ben je nu eenmaal  afhankelijk van wat moeders meeneem naar huis. Vooral als ze geweld schuwen, want stel je voor. Gelukkig ben ik niet opgegroeid als seriemoordenaar.
De stripserie Kathy’s Kat is een grappige meidenstrip, maar leeghoofdig is het allerminst. Eindelijk wordt de intelligentie van de jeugd erkent, zeg maar.  Kathy heeft een kat genaamd Sushi en deze kat heeft nogal een eigen wil. Het huishouden wordt gerund door paps, dus Kathy moet het stellen zonder haar moeder. Maar tot haar afgrijzen begint haar vader nu te daten. Papa is verliefd en zijn nieuw liefje Samantha en zij heeft ook nog eens een zoon genaamd Victor. Het huis wordt plots een stuk kleiner, wat weer zorgt voor nieuwe en hilarische momenten.

Groei in karakters, personages met inhoud, daar hou ik van. Stel je voor dat je een taart voorgeschoteld krijg en ze zijn de ingrediënten vergeten. Bah!! Kathy’s Kat 5 is een zeer geslaagd, goed geschreven en heel leuk getekend album (lees, smakelijke taart met grappige versiering).