vrijdag 29 april 2016

recensie Bollie en Billie 33 - Het spoor bijster



http://www.ballonmedia.com/covers/bic/9789085584285.jpgBollie & Billie 33 – Het spoor bijster
Laurent Verron (scenario en tekeningen)
Waardering: ***
Uitgeverij Dargaud
48 pagina’s (softcover)
€ 6,50
ISBN: 9789085584285

Bollie en Billie beleven alweer hun avonturen in het 33e album. Als kind las ik de avonturen van de twee schavuiten in het blad Robbedoes. Albums die mijn ogen passeerden kwamen meestal met bezoekjes aan ooms en tantes. Het idee om de serie te verzamelen kwam niet in mij op. De één-pagina-gags waren herkenbaar (ook ik had een hond. Een vuilnisbakras) en eenmaal uit legde ik het blad opzij.
Het idee heerst dat oude series ook gauw ouderwets aanvoelen, maar humor is tijdloos en Bollie & Billie zijn met hun tijd meegegaan. Billie en schildpad Karolientje kijken een film op een flatscreen en spelletjes worden gespeeld op een tablet.
Bollie maakt daarentegen gebruik van een fototoestel (dat is zo 20e eeuw) maar heeft wel zijn eigen smartphone (toch veel handiger). Zijn ouders rijden trouwens nog steeds rond met een Eend uit de jaren zeventig.
De grappen in het bos en de bergen zijn erg grappig en laat zien dat de “wilde dieren” ook gevoel voor humor hebben. Thuis zorgen Billie en Karolientje voor de nodige capriolen.

Bollie & Billie is nog steeds een grappige stripserie en nog altijd geschikt voor de doelgroep tussen 7 en 13 jaar. Met twaalf vertalingen zijn dat veel tevreden kinderen.

Wout Jut

 Afbeeldingsresultaat voor bollie en billie 33

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers