Recensie Het lijk en de bank

Het lijk en de bankHet lijk en de bank
Tony Sandoval (scenario, tekeningen & inkleuring)
Uitgeverij Gorilla Avonturenstrips
94 pagina’s (softcover)
€ 14,95
ISBN: 9789462801745

Strips die vanonder de paraplu worden uitgedeeld (het regent nogal vaak in Nederland... waar we graag over klagen!) van Strip2000 zijn zonder uitzondering van de humoristische aard. Stripalbums die vanonder de parasol komen genaamd Gorilla zijn daarentegen wat serieuzer met een grote variëteit aan genres. De lezer wordt getrakteerd met Fantasy, trillers, actie, SF of… iets meer alternatief zoals Het lijk en de bank. De strip is net even anders en dan heb ik het nog niets eens over de tekenstijl.

Polo is een rare jongen (volgens andere kinderen), verlegen en met weinig vriendjes. Gebreken trekt namelijk zijn aandacht, want dat maakt de dingen interessant. Deze zomer is er echter iets raar aan de hond. De nare jongens die normaal buiten rondzwerven, voetballen of ruzie zoeken zijn nergens te bekennen. Polo vermoedt dat dit komt door Christian, een jongen uit het dorp die wordt vermist. Dit geeft Polo ruimschoots de gelegenheid op de wijde omgeving te verkennen.
Op een dag ontmoet hij het meisje Sophie en dat zijn opluchting vindt zij het niet erg dat hij een raar geval is, want zelf is ze ook een raar geval. Ze nodigt hem bij haar thuis uit en al gauw ontstaat er een vakantieliefde.
Na een paar dagen bekent Polo dat hij het lijk ontdekt heeft van Christian. Dit schrikt Sophie in het geheel niet af. Gekker nog, ze slepen een bank naar het lijk en hebben daar seks. Maar er zijn nog wel een paar vragen die hun dwarszitten. Hoe is Christian overleden en waar is iedereen?

Alvorens ik het verhaal las bladerde ik eerst het album door en verbaasde mij, nuchtere Nederlander, over het tekenwerk van de Mexicaanse tekenaar Sandoval. Wat is dit? Ga ik beginnen aan een horror-strip? Is dit überhaupt geschikt voor kinderen? Het antwoord is ja, voor de puberende jongmens.
Het lijk en de bank gaat over de puberteit, het ontdekken van de seksualiteit en het omgaan met de dood. Sandoval speelt graag met de inkleuring, naar gelang de gevraagde sfeer en de emotionele toestand van Polo. Zijn tekenstijl is niet dan ook consequent, geheel afhankelijk van wat er gebeurt in dit sterk geschreven verhaal. Het verwondert mij niet dat dit album het in 2007 behoorde tot een van de vijf genomineerde albums die het best geschikt was om te verfilmen, dit volgens het Forum International Cinéma & Littérature in Monaco.