Recensie De laatste grens 2

Leo (scenario), Icar (tekeningen) & Florence Spiteri (inkleuring)
Uitgeverij Dargaud
waardering: ****
48 pagina’s (softcover)
€ 7,50
ISBN: 9789085584247

Sciencefiction verhalen met een vleugje western erdoorheen is niet ongewoon. Het kan ook gekker door bijvoorbeeld buitenaardse wezens kennis te laten maken met de echte cowboys uit 1800 zoals in de film Cowboys & Aliens (die ik stiekem leuk vond. Niet doorvertellen). Strips die zich plaatsvinden in gekoloniseerde planeten met westernachtige taferelen staan altijd garant voor de nodige actie met bijbehorende schietpartijen.
Ergens ver weg in de ruimte, uiteraard op de grens van ons territorium, zweeft de planeet Tau Ceti 5. In het stadje Erechim worden de inwoners geterroriseerd door rijke landeigenaar Burton. Er is een beroep gedaan op twee huurlingen, broer en zus John en Jane. Hun taak is om uit te zoeken waarom de landeigenaar zo vastbesloten is het land in bezit te nemen. Hun onderzoek brengt hun dieper het land van Burton, maar tot nu toe stapelen de vragen zich steeds meer op en worden ze harder tegengewerkt.

Met Leo als scenarist ben je verzekerd van een aantal zaken zoals een mooie sterke vrouw als hoofdpersoon en minimaal 1 keer een seksscène (wel of niet zichtbaar). Vreemde, buitenaardse landschappen met evenzo vreemd uitziende wezens als achtergrond en bijzondere technologie. Ondanks de vaste bestanddelen waarmee Leo zich bedient weet de inmiddels 72-jarige scenarist nog altijd boeiende verhalen te vertellen waarin hij karakters creëert die reëel aanvoelen en die je fascineren.

Helaas heb ik het eerste deel gemist, maar er wordt genoeg verteld om te begrijpen waar het verhaal over gaat. Gestaag kom je langzaam wat de weten, maar Leo is nooit iemand geweest die alle antwoorden meteen prijsgeeft. John en Jane zijn boeiende karakters en nieuwkomer exo-paleontoloog Alexei brengt een nieuw licht op wat er aan de hand is met de verdwijning van meneer Montez.
Tekenaar Icar heeft zich laten inspireren door het werk van Leo met zijn serie De werelden van Aldebaran. De parallellen zijn groot en toch spreekt het tekenwerk van Icar  mij minder aan. Niet dat het slecht is maar het is net iets rommeliger.