Recensie Commando Kerstman 1 - Reddingsoperatie

Benjamin G & Baba (scenario), Olivier Tichit (tekeningen), Damien Gay (inkleuring)
Uitgeverij Strip2000
waardering: ****
48 pagina’s (softcover)
€ 8,95
ISBN: 9789462801455

Ik kreeg dit album ruim voor kerst maar helaas kwam ik er niet aan toe om het eerder te recenseren. En daarom zeg ik ook sorry, want je had zeer waarschijnlijk flink gelachen op de bank (of waar je ook zat) en een leukere kerst gehad. Ach, het is nog winter, al is het nog steeds wachten op de sneeuw (behalve in Groningen. Daar sneeuwt het. Altijd weer Groningen!!).
De titel zegt het al, het gaat hier om een kerststrip en de kerstsfeer zit er meteen in. Er is sneeuw, een grote kerstboom en de gnomen lossen hun ruzie op door de puntmuts over de oren te trekken. Hardhandig, dat wel. Na een heftige ontploffing ontdekken de gnomen dat de kerstman is ontvoerd en het is de taak aan de rendieren (die op dat moment druk bezig zijn met gokken). Al gauw wordt een commando gevormd die bestaan vier rendieren en gnoom Gudmund (rendier Furie heeft blijkbaar Lord of the Rings gezien want hij noemt het kleine manneke Gollum). Onderweg ontmoeten ze wolven, druk bezig met het oefenen van hun muziek, een rare tweeling wonend in een grot met een vuurspuwende vlinder, de Yeti (met gevoel voor humor) en… ALIENS.

Het verhaal is ontzettend grappig maar het zijn vooral de kleine bijzonderheden die Commando Kerstman omhoog liften. Rendier Tornado loopt in een Superman T-shirt rond en heeft een heuse Green Lantern lantaarn (gekocht op e-bray). In een donkere grot toch best handig. Om het de lezer makkelijk te maken is de pagina te lezen in nachtvisie (zo geniaal!).  Ik vermoed dat de grap regelrecht uit een aflevering van de Lama's komt. De tekenstijl is net zo absurd als de strip zelf en al is dit hun eerste album, de auteurs zijn duidelijk goed op elkaar ingespeeld.
Kortom, schroom niet en laat kerst voor een tweede maal langskomen.

1 opmerking: