recensie Ayak + Por 2 - De eenzame sultan

FotoAyak + Por 2 - De eenzame sultan
Marc Legendre (scenario), Wilbert van der Steen (tekeningen)
Uitgeverij Strip2000
€ 8,95
ISBN: 9789462801332

Scenarist Marc Legendre heeft menig verstokte Suske en Wiske fan wakker geschud met de nevenreeks Amoras, waarin de twee helden wat ouder zijn en de lezer wordt geconfronteerd met wat meer gevloek en geweld.
De stripserie Ayak + Por is van een geheel ander kaliber. Het verhaal begint eigenlijk bij de eerste bladzijde, waar met grote letters de auteurs staan en de titel. We zien een grote kat in het raam en wij, lezer, staan als het ware binnen. We kijken via het raam naar buiten en zien een meneer, een meisje en een vreemde hond in de deuropening staan. Een tekening die het vermelden waard is, want de onoplettende lezer zou wellicht niet beseffen dat deze pagina bij het verhaal hoort.
Dus… op pagina 2 beginnen het Eskimomeisje Ayak, haar zespotige hond Por (afkorting van de Latijnse naam Poris Pertilaurus) en de professor hun avontuur. Nauwelijks een voet op straat gezet merkt het gezelschap dat de bevolking op de vlucht slaat. Niet dat ze schrikken van het vreemde trio, maar de zoon van de sultan komt langs. Niemand wilt ook maar iets met de jongen te maken hebben, want hij is dommer dan dom. Geef hem een banaan, noemt hij het een appel. Een ezel noemt hij een koe en de woestijn is de zee. Dit weerhoudt Ayak niet om vriendschap te sluiten met de jongen en al gauw belanden het tweetal, de volwassenen meesleurend, in dwaze avonturen.

Als ik maar één woord mocht gebruiken voor dit album, dan zou ik het woord dwaas kiezen. Het is genieten van de eerste bladzijde (of was het nu de tweede?) waarin de lezer getrakteerd wordt met slimme woordgrappen. Er loopt een man voorbij met een stapel boeken en Ayak maakt de (terechte) opmerking dat mensen die lezen, vaak behoorlijk slim zijn. De lezer loopt wel snel waarop de professor vertelt dat de man wellicht strips of licht literatuur draagt, want dan zou de man trager zijn.

En hiermee heeft Marc Legendre de sfeer meteen goed te pakken. Zijn humor is scherp en past perfect bij de sfeervolle en gedetailleerde tekenstijl van Wilbert van der Steen. De tekenaar maakt gebruik van weinig kleuren, zijn panelen zijn bijvoorbeeld overwegend blauw, geel of rood wat zorgt voor een prachtige en sfeervolle inkleuring.