recensie De Nar

Zidrou (scenario) en Francis Porcel (tekeningen)
Uitgeverij Dargaud
64 pag. (softcover)
€17,95
ISBN: 9789085584049

Benoît Drousie (Zidrou) werd door Porcel gevraagd een middeleeuws verhaal te schrijven en hiermee zag de scenarist een kans om een wel heel bijzonder sprookje te schrijven. Want De Nar vertelt het verhaal over een jongen die best wel knap had kunnen zijn. Hij heeft namelijk prachtig haar en schitterende zachtgroene ogen als twee meren te midden van een desolaat landschap. Alsof de schoonheid van zijn misvormd gezicht zich helemaal heeft geconcentreerd in zijn blik. Hij mist namelijk zijn kaak, of wat ervoor doorgaat en zijn neus is onafgemaakt. Alsof de poppenmaker werd weggeroepen en vergaat zijn werk af te maken.

De geschiedenis voorafgaand aan zijn geboorte, Fluim heet de arme jongen, ter wereld is gebracht is nog triester. Haar moeder Anne liep drie dagen naar het kasteel om een boodschap over te brengen, de laatste wens van een stervende soldaat. Wat de inhoud van de brief ook was, de graaf werd woedend en stuurde het meisje naar de kelder. De nacht waarop de cipier haar voor het eerst verkrachtte was haar verjaardag. Ze was veertien.
Het verhaal blijft niet vrij van leed en wreedheid, maar kent ook vreugde. Fluim brengt het grootste gedeelte van zijn jeugd door in de kelders en is intens gelukkig, in al zijn simpelheid. Wanneer de graaf in eigen persoon een marteling komt bijwonen ontmoet hij Fluim. Een aanwezigheid die de graaf verbaasd en vind hem eigenlijk wel grappig. Sinds de dood van de hond van zijn dochter Livia is ze vaak neerslachtig en besluit haar deze rare dwerg te geven.

Fluim wordt haar Nar en meteen wordt hij verliefd op de jonge vrouw. Voor lange tijd is hij haar speeltje, haar ding, haar gril. Fluim geniet van haar lieftallige lach. Maar dan… Livia is net 17 jaar en sterft. Dus Fluim durft iets wat hij nooit eerder durfde. Hij kust haar. Een wonde gebeurt, want ze opent haar ogen. Zo ver lijkt het een mooi liefdesverhaal, maar het is een droevig verhaal. Zijn kus heeft duidelijke een wonderlijke eigenschap waarmee hij vruchtbare vrouwen weer tot leven kan wekken, maar dat zijn ook de enige kussen die hij ooit mag geven. Een kus geven, dat is hem niet gegund. Verliefd als hij is op Livia, vraagt hij een kus, maar ze sterft liever.
Wanneer ze hem op een dag de arme stakker betrapt met seksuele verlichting op een kussen, verstoot ze hem en wordt hij verbannen. Zal hij ooit de liefkozing vinden die hij zoekt?

Het droevige en wrede verhaal wordt vertelt door een gevangene, ooit een geliefde van graaf D'Astrat. met zijn polsen geketend aan de muur vertelt hij de lezer het verhaal van Anne en haar afstotelijke zoon waarvan ze nooit de kans kreeg ervan te houden.

De Nar behoort veruit tot ene groep van stripalbums die uitstijgen boven alle anderen. het tekenwerk van Porcel is schitterend en past perfect bij de grandioze vertelling van Zidrou. Ik heb een groot gedeelte van het verhaal verklapt, maar hoe het afloopt moet je ondervinden.
Een prachtig en schitterend geschreven modern sprookje.