Recensie Ex Machina Bluray

Studio: Univeral Pictures
Distributeur: Universal Pictures Benelux
Release: 23 september 2015
Genre: Fantasy/avontuur
108 minuten

Het fijne van het recenseren van een DVD of Bluray, de meeste mensen hebben hem al gezien en dan is het minder erg of het einde te verklappen. Of toch niet? Laten we eerst beginnen met het verhaal.

Caleb is een 26-jarige programmeur en werkzaam voor het grootste internetbedrijf ter wereld, vergelijkbaar als Google. Caleb is in de veronderstelling dat hij een wedstrijd heeft gewonnen en mag een week doorbrengen in het buitenverblijf van Nathan, de teruggetrokken CEO van het bedrijf. Na een vlucht van meer dan twee uur in een helikopter over het land van Nathan (de CEO woont zéér afgelegen), ontdekt Caleb dat hij de kans krijgt om deel te nemen aan een bijzonder experiment. Jarenlang heeft Nathan in het geheim gewerkt aan de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Wanneer Caleb kennis maakt met Ava, vormgegeven in het lichaam van een mooie robotvrouw, rijst langzaam de vraag wat zijn rol precies is. Wat verwacht Nathan, want hijzelf is niet geheel overtuigd. Vertoont Ava daadwerkelijk bewustzijn, of imiteert ze slechts menselijk gedrag? Heeft ze een ziel?
Twee mannen en een prachtige vrouw. Weliswaar een nepperd, maar ze weet zeer slim beide mannen te manipuleren. Caleb is in de overtuiging dat hij een wedstrijd heeft gewonnen, maar ontdekt vrij snel dat Nathan hem heeft uitgekozen en de manier waarop gaat nogal ver. Door gebruik te maken van gezichtsherkenning-sofware in mobieltjes en laptops bekijkt hij potentiële kandidaten. Een flinke inbreuk in onze privacy.

Ex Machina is niet de enige "robot" film dit jaar. Avengers: Age of Ultron hadden we eerder dit jaar en in december krijgen we Star Wars: The Force Awakens.  Twee peperdure films waarvan menig Nerd-hart sneller van gaat kloppen.
Ex Machina is daarentegen een film met een veel kleiner budget, maar wellicht is deze film de beste van de drie en vertelt het verhaal van twee intelligente en ambitieuze mannen tegenover een intelligente robot met menselijke gevoelens. Caleb en Nathan zijn twee tegenovergestelde mannen. Er is een moment tijdens de turing-test (daar kom ik zo op) wanneer Ava aan Caleb vraagt of hij een goed mens is. En ze weet wanneer hij liegt, want ze ziet zelfs de minuscule trekken van het lichaam.
Ava is een mooie, verleidelijke vrouw en Caleb is zoals elke man. Ondanks dat hij weet dat ze nep is, valt hij als een blok voor haar. Geen wonder, ze is gracieus als een ballerina en je verdrinkt in haar mooie ogen. Tegen het einde van de film wordt ook duidelijk waarom Nathan Ava opsluit. Hij wilt weten of ze echt leeft (zie eerder genoemde redenen over bewustzijn en imiteren menselijk gedrag). Een volgende ethische vraag popt echter dan omhoog.  Het is volgens de wet verboden om een intelligent wezen op te sluiten (Apen in dierentuinen niet meegerekend?). Dus mag hij Ava wel opsluiten?
Conclusie, een intelligente film die stof geeft om over na te denken, al zijn er legio films gemaakt over dit onderwerp.
De extra's van de Bluray zijn interessant, maar duren kort. Toch geven ze genoeg informatie om je een redelijk goed beeld te geven van hoe de film tot stand is gekomen en waarom de (overigens schitterende) filmlocatie is gekozen. Maar de film had dan ook geen groot budget. Leuk om te weten is dat ze een comic-tekenaar genaamd Andrew Whitehurst hebben gebruikt die als eis had dat ze niets mochten gebruiken of bekijken wat betreft reeds ontworpen robots. Het resultaat mag er inderdaad zijn.
  • The Story
  • The Cast
  • The Design