Recensie De Platenspeler

De Platenspeler
Zidrou & Raphaël Beuchot (scenario), Raphaël Beuchot (tekeningen), Raphaël Beuchot & Sarah Murat (inkleuring)
Uitgeverij Le Lombard
104 pagina’s (hardcover)
Prijs: 19,50
ISBN: 9789055819010

Violist Eugène Ysaÿe neemt afscheid van zijn tweede, en veel jongere, echtgenote. Het vertrekt naar het vliegveld voor een reis naar Belgisch Congo en krijgt in het vliegtuig meteen een merkwaardige ontmoeting met Norbert van Haverbeeck. Behalve een ongevraagde vriend houdt Eugène er ook een stijve nek eraan over, waardoor hij niet de gemaakte afspraken kan nakomen. Ja, 21 juli 1930 zal hij niet snel vergeten.
Op het landgoed van zijn neef Lucien krijgt hij de kans te herstellen en geniet ondertussen, zoverre zijn nek dat toelaat, van het landschap en de muziek van zijn neef. Hier ontmoet Eugène hij een werknemer genaamd Platenspeler. Deze man waakt over de 78-toerenplaten collectie en mag als enige de platen afspelen. Een vriendschap ontstaan door hun liefde voor klassieke muziek.

Violist Eugène Ysaÿe heeft daadwerkelijk bestaan en trouwde inderdaad op zijn zeventigste met de 36-jarige Jeanette Dincin. Hij was een man die hield van het goede leven maar keek wel eens te diep in het glas.
Op internet valt niet terug te vinden of de man ook inderdaad in Afrika is geweest, maar de auteurs hebben een prachtig verhaal gecreëerd waarin twee mensen uit twee totaal verschillende continenten en standen een vriendschap opbouwen. Voor ons is het tegenwoordig moeilijk voor te stellen dat een blanke superieur is aan een donker gekleurd iemand. De Platenspeler laat zien hoe vanzelfsprekend deze gedachten waren en waarin een vriendschap tussen blank en zwart ondenkbaar was.
De eenvoudige tekeningen en de zachte inkleuring passen perfect bij de sfeer van dit tijdperk.
Het auteursduo Zidrou-Beuchot hebben een schitterend verhaal gecreëerd en behoort absoluut tot de verzameling volwassen stripalbums dat een plaats verdient in de boekenkast.