Recensie De Kiekeboes 143 - De Truken van Defhoor

De Kiekeboes 143 - De Truken van Defhoor
Merho (tekst & tekeningen), Ine Merhottein (inkleuring)
Waardering: **
Standaard Uitgeverij
48 pag. (softcover)
€ 5,95

Als mijn baas met een dergelijke dwaze vraag kwam, dan zou ik hem uitlachen en weer doorgaan met mijn werk. Maar Marcel Kiekeboe is van een mindere houtsoort gesneden. Zijn baas, Firmin Van de Kasseien, heeft de dwaze plan in zijn hoofd gehaald zijn eigen vrouw te ontvoeren. Ze beheerd al het geld en de koopdrift van zijn nieuwe scharrel moet toch op één of andere manier bekostigd worden. Dus, Marcel moet zijn baas helpen. Maar wanneer de twee spoorloos verdwijnen na een kettingbotsing bij dichte mist raken de twee verwikkeld in een vreemd zaakje en alleen de kennis over aan een nieuw smartphonespel, waar Nopel verslaafd aan is, kan de twee redden.

Album nummer 143. Wat een hoeveelheid en menig stripmaker zal jaloers zijn op zo'n staat van dienst. Merho creëerde de Kiekeboes in 1977 en in Vlaanderen heeft Merho met een aanntal van meer dan 90.000 albums per jaar iets tijdloos gemaakt.
De Kiekeboes is een jeugdstrip met een volwassen randje waarin er dingen gebeuren die je toch even achter de oren laat krabben en is een formule wat al jaren werkt. Jonge kinderen houden van simpele verhalen, maar willen niet het idee hebben dat ze niet serieus worden genomen.
En wellicht slaat Merho met De truken van Defhoor hiermee de plank enigszins mis. Het gevaar van meerdere verhaallijnen in een kort tijdbestek is bekend. Ze worden niet naar tevredenheid afgesloten. De "ontvoering" komt niet tot zijn recht en verwordt tot een simpele aanvulling en de bad-guy is nog minder dan een bordkartonnen personage. Wanneer Merho en zijn kornuiten de ontvoering achterwege hadden gehouden, dan was dit album interessanter geweest. Ach, de grappen zijn leuk en de achtervolgingen door T-rexen en Transformers op wielen maken een boel goed.