recensie Hellship 1

Hellship 1
Jared Muralt (Scenario, tekeningen & inkleuring)
Uitgeverij Strip2000
48 pag. (hardcover)
€ 14,95

De geallieerden hebben de oorlog gewonnen en gelukkig maar, want de wereld was waarschijnlijk geen betere wereld geweest met Duitsland en Japan als wereldleiders. En wie weet hadden de twee grootmachten het vervolgens onderling uitgevochten.
Echte winnaars zijn er nooit en een oorlog kent alleen maar slachtoffers onder de burgers en de soldaten die orders moeten opvolgen. Het begrip oorlog is ver van ons bed en daardoor is er bij velen het verlangen er meer over te willen weten. We hebben immers genoeg mogelijkheid om hierover te lezen in stripvorm, films en romans. Of je zet het journaal aan want er is altijd wel ergens een oorlog aan de gang.

Hellship vertelt over de nadagen van de Tweede Wereldoorlog in de Stille Oceaan waar de Amerikanen vechten tegen de Japanners. Om de oorlog dragelijk te maken houden de piloten wedstrijden en houden scores bij van hun overwinningen. Kapitein Edward Baxtor heeft nog twee overwinningen nodig om het marinerecord te breken. Niets is belangrijker dan dat, tot hij een brief krijgt van zijn vrouw waarin hij leest dat ze zwanger is van hem.

Jared Muralt heeft een aparte tekenstijl. Het is niet lelijk, zeer goed zelfs, het spreekt niet meteen aan. Deze eerste indruk vergeet je echter algauw wanneer je het indrukwekkend verhaal leest wat uitstekend is ingekleurd. Jared Muralt sluit vervolgens het verhaal af met een cliffhanger die je kippenvel bezorgt. Uiteindelijk blijft er maar één conclusie over. Deze man beheerst alle drie de vaardigheden uitmuntend.