Recensie De Hel van het oostfront 3 - Verschroeide Aarde

De Hel van het Oostfront 3 - Verschroeide Aarde
Olivier Speltens (scenario, tekeningen& inkleuring)
Waardering:  *****
Uitgeverij Silvester
€ 16,95
ISBN-nummer: 9789463060004

Stripboeken over de Tweede Wereldoorlog zijn er legio en vooral vanuit het oogpunt van de "helden", oftewel de geallieerden, het verzet of de burger. Als mens lezen of zien we graag verhalen waarin de slechterik flink op zijn lazer krijgt vanwege alle slechte zaken die hij uitspookt. Maar hiermee wordt vaak het menselijk aspect vergeten… of beter gezegd… vinden we het vrij makkelijk om te vergeten dat ook de Duitsers mensen waren waarvan er genoeg soldaten waren die hun eigen ideeën hadden over de oorlog.
Deze zienswijze ontstond al op school met de geschiedenislessen waarin wij verdrukt, vernederd en vermoord werden door de Nazi's, want de leraren hadden ook het één en ander meegekregen aan persoonlijke oorlogsverhalen van hun ouders en grootouders.

Olivier Speltens geeft de lezer met De Hel van het Oostfront, en hierbij quote ik Uitgeverij Silvester, een indringende blik op een oorlog waarin velen hun jeugd en onschuld hebben opgeofferd. In dit derde deel krijgt het Duitse leger de opdracht de toekomstige heroveringen voor te bereiden door middel van dorpen plat te branden. Een verloren moeite. Ze komen mannen en vooral materiaal tekort en het moraal is volledig gebroken. De berichten vanuit Duitsland zijn ook niet bepaald hoopgevend en wanneer ze de opmars van het Russisch leger zien hebben ze maar één mogelijk. Vluchten!

Het is niet vanzelfsprekend wanneer een tekenaar verantwoordelijk is voor alle aspecten van het creëren van een stripverhaal. Vaak zijn er drie mensen aan het werk voor één album. Een schrijver, een tekenaar en een inkleurder.
Wanneer de desbetreffende persoon schittert op werkelijk alle vlakken, en dat doet Olivier Speltens, dan mag je een meesterlijk getalenteerd kunstenaar genoemd worden. Olivier Speltens heeft met zijn realistische tekenstijl en inkleuring een zeer menselijk verhaal geschreven wat meer dan alleen een diepe indruk maakt.
Het is niet dat De Hel van het Oostfront propaganda is voor de Duitse soldaten, want ondanks het bevel zich te gedragen bij het vernietigen van de dorpen, gaan de soldaten nietsontziend om met de vrouwen en zijn sommigen niet vies om ze te verkrachten, waarna de dorpelingen alweer opgewacht worden om neergeschoten te worden door een andere compagnie.
Nietsontziend wordt de vuiligheid van de oorlog treffend in beeld gebracht.