Recensie Mauro Caldi 3 - De Dievegge

http://www.strip2000.nl/artiesten/Gorilla/Mauro/mauro-deel-3-cover-550.jpgMauro Caldi 3 - De Dievegge
Denis Lapière (scenario), Michel Constant (tekeningen) & Béa Constant (inkleuring)
Waardering: album 3 ***
Uitgeverij Gorilla
48 pagina’s (hardcover)
€ 14,95

Midden in de nacht wordt een ouder stel wakker wanneer een jonge vrouw in hun huis inbreekt, op zoek naar waardevolle spullen. De man des huizes laat het hierbij niet zitten en laat zien wat twee jaar Ethiopië hem heeft geleerd. Hij gooit zijn speer maar mist zijn doel. De speer komt terecht op de auto van zijn buurman, waar de dievegge wel de humor van inziet.
De volgende dag ontmoeten we de  jonge Italiaan Mauro, de held van het verhaal. Hij doet mee met De Grote Prijs van Rome, een rallycircuit door de straten van Rome.
Op het circuit botst hij tegen de dievegge. Ze wilt hem een horloge verpatsen maar de koop wordt onderbroken. Wat later ontdekt hij dat zijn portefeuille verdwenen is en wanneer hij haar achterhaald, ontdekt Mauro dat zij onschuldig is. Hij heeft zijn portefeuille verloren op het circuit. Wanneer hij besluit haar te achtervolgen, komt hij terecht in haar wereldje en ontdekt dat zij moet werken voor een louche nachtclubuitbater, genaamd De Acrobaat.

Mauro Caldi is niet bepaald een nieuw gezicht. de serie werd eerder in het Nederlands vertaald in 1987 bij De Spiegel, maar de lezer moest overgaan naar de originele Franse serie toe De Spiegel verdween. Nadat Paquet recentelijk alle zes albums herdrukte hadden de auteurs er weer zin in de zin om een zevende en laatste album toe te voegen.
Het zal de lezer niet ontgaan dat Mauro vergelijkingen vertoont met Kuifje met zijn vergelijkbare kleding en vooral dat haar. De serie speelt af in de jaren vijftig, de hoogtijdagen van de klare lijn en wanneer je erbij stilstaat, meerdere series in klare lijn spelen vaak in dit tijdperk af.
Denis Lapière komt met een klassiek liefdesverhaal waarin de held als een blok valt voor de jonge dame in nood. De auteur heeft heel wat titels op zijn naam staan en is een uitstekende schrijver, maar in dit nummer zit toch een behoorlijke fout. Zonder dat de twee hoofdpersonages zich voorgesteld te hebben weten ze algauw elkaars naam. Niet een echt verrassend album niet, maar wel vermakelijk.

Mauro Caldi 3