Recensie De Krabbenmars

De KrabbenMars
Arthur de Pins (tekst, tekeningen en inkleuring)
Waardering: *****(*)
Uitgeverij Silvester
336 pag. (softcover)
€ 29,95

Voor wie wel eens een album van Zombillenium in handen heeft gehad van Arthur de Pins, die weet dat hij een tekenstijl heeft als geen ander. Dit maakt hem verre weg de perfecte persoon voor een uniek verhaal zoals de Krabbenmars.
Het verhaal speelt zich af op de stranden van de stad Charente. Hier heb je de vissers en talloze toeristen die de krabben niet eens zien. Behalve de kinderen die de krabben vooral zien als speelgoed, maar ook een tweetal filmmakers. Zij zijn zeer geïnteresseerd  in deze nietige krabbensoort - de Cancer Simplicimus Vulgaris. Gezegend of vervloekt (het is maar hoe je het ziet) dankzij de evolutie is deze kleine onopvallende krab niet in staat zich te draaien, dus gedoemd om zijn hele leven lang in een rechte lijn te blijven lopen. Ze hebben zelfs geen namen! Eigenlijk hele saaie beesten wat de gehele bevolking van Charente kan beamen. Die beesten zijn zelfs te klein om op te eten.
Drie krabben hebben zo hun eigen ideeën of hun leven saai is of niet en verzinnen zelfs namen voor hun vrienden. Zon, Boot en Gitaar. Simpele namen, maar hiermee zijn de krabben zeer content mee. Ze zijn de onderdrukking van de gevestigde orde zat en vragen zich af of de strenge leefregels wel zo eerlijk zijn? Algauw krijgen we een sterk staaltje revolutie te zien met als gevolg een versnelde evolutie. Weg met de overheersing van de gevestigde orde!!!

Arthur de Pins heeft een meesterlijk verhaal gecreëerd wat boeit van begin to eind. Pins tekent volledig digitaal en er zijn genoeg puristen onder de stripliefhebbers die hier geheel niet van houden, maar Pins laat op zeer krachtige wijze zien dat zijn manier van tekenen werkt. Op een of andere manier komt zijn onrealistische stijl zeer realistisch en geloofwaardig over die je geheel meezuigt in het verhaal. De Krabbenmars is een uiterst humoristisch maar ook een tragisch maatschappijkritisch verhaal die je doet nadenken over niet alleen onze rol in de wereld, maar ook die van de dieren. Neem bijvoorbeeld die saaie, nietszeggende krabben. Blijkbaar hebben ze toch een zeer interessant verhaal te vertellen.

Bij het geven van een waardering is het traditioneel om maximaal vijf sterren te geven, maar Arthur de Pins verdient absoluut een bonusster.