maandag 1 juni 2015

Recensie Hellboy 4 - De Rechterhand des Oordeels



Hellboy 4 - De Rechterhand des Oordeels
Mike Mignola (scenario en tekeningen)
RW Uitgeverij
144 pagina’s (hardcover)
Prijs: €17,95
Waardering: *****

In 2010 jaar begon uitgeverij De Vliegende Hollander met het vertalen van Hellboy. De duivelse superheld was inmiddels reeds bekend door de twee films, dus een mooie reden om de comics uit te brengen in Nederland.
Helaas stierf de Nederlandse vertaling een vroege dood na amper drie titels. Gelukkig voor de liefhebbers en beginnende lezers van Hellboy (echt, deze serie is absoluut de moeite waard) heeft RW Uitgeverij de fakkel overgenomen.
De Rechterhand des Oordeels bevat een aantal korte verhalen waarin Hellboy verscheidene opdrachten uitvoert. De opdrachten zijn gebaseerd op oude sagen en mythen waarin Hellboy doet wat hij moet doen zonder al te veel woorden te verspillen.
Maar er is meer aan de hand dan Hellboy wilt toegeven. In de laatste twee verhalen leren we meer over zijn stenen rechterhand en diens rol in de wereld. Het is gemaakt van een materiaal dat zowat alles aankan. Er wordt er meer aandacht besteed aan het doel van zijn hand en vooral hoe die misbruikt kan worden. Hellboy heeft een rol te vervullen maar hier heeft hij geheel andere ideeën over. Koppig als hij is weigert Hellboy zijn leven te bepalen door wie dan ook.

Voordat de film uitkwam had ik nooit eerder gehoord over Hellboy en daarna had ik op een stripbeurs een keer een tradepaperback gepakt, maar de tekenstijl van Mike Mignola pakte mij niet. Te veel zwart, te donker met veel schaduwen en een zeer rauwe en simpele tekenstijl. Nee, niks voor mij en ik legde het weg. Zonder het te beseffen legde ik een parel weg, want ik liet mijn keuze bepalen door een oppervlakkige keuze.
In 2010 kreeg ik Hellboy 3 - De getekende kist ter recensie. Ik was verkocht. Ik kreeg waardering voor zijn unieke tekenstijl, maar dat was niet wat mij trof. Mike Mignola verstaat niet alleen de kunst om zijn verhaal vorm te geven, hij weet hóe hij een verhaal moet vertellen.
Immers, een strip valt of staat met het scenario. Het verhaal Pannenkoeken is hier een heerlijk, treffend voorbeeld van.

Wout Jut
 http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Besprekingen_2015/Hellboy-4-PR.jpg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers