vrijdag 15 mei 2015

Recensie Superman: De laatste god van Krypton

Superman: De laatste god van Krypton
Walt Simonson (tekst) en Greg & Tim Hildebrandt (tekeningen)
96 pag. (hardcover)
€ 16,95

Ook Krypton kent zijn legenden en sagen. Een passage uit het getijdenboek van de voorouders vertelt; De eerste goden liepen aan het begin der tijden over de groene heuvels van Krypton. De goden van de dageraad regeerden over een harmonieuze wereld. Ze waren de stamvaders van de mensen die hen aanbaden en in vrede leefden. Maar het leven in niet harmonieus, ook niet voor de goden… en uit het bevroren duister voorbij de verste verten kwam het kwaad… en de mensen waren bang.
Cythonna was zo mooi als rijp in de vallei, en ze voelde een diepe haat voor alles wat warm en licht was. Zij was de enige god die geen kinderen baarde, maar alleen brullende monsters van ijs en rijp.
Het verhaal gaat verder, maar in het kort wordt verder verteld over Rao de oppergod. Cythonna zag Rao wel zitten en zag hem als de ideale partner om zijn kinderen te schenken aan de wereld die zijn verafschuwde. Een strijd volgde en helaas voor haar, werd ze verslagen en opgesloten.

Het verhaal begint met het ontwaken van Cythonna. Ze merkt dat haar thuiswereld is vernietigd en beschouwd zichzelf als winnaar van het spel. Ze heeft nog nauwelijks met haar ogen geknipperd en merkt dat er een overlevende is wat ze niet kan dulden. Wie het ook is, hij of zij moet vernietigd worden!!!

Wat volgt is een recht toe, recht aan verhaal en enorm voorspelbaar. Uiteraard wilt Lex Luther hier een slaatje uit slaan, moet Lois beschermt worden en wint Superman, al heeft hij het nooit eerder zo moeilijk gehad (is dat zo?) omdat hij tegenover een ware godin staat.

De Laatste God van Krypton werd voor het eerst gepubliceerd in 1999. De tekenstijl doet sterk denken de serie Trigië van Don Lawrence en eigenlijk is het jammer dat voor zo'n simpel en voorspelbaar verhaal zulke talenten zijn gevraagd om in beeld te brengen. Het interessantste van dit verhaal zijn de passages uit de getijdenboek. Ik heb niet veel gelezen van Superman (vergeleken dan met wat er is uitgebracht) maar dit heeft enorme potentie. Vooral de zin: Vele jonge goden waren dood. Volgens de legende verruilden de rest Krypton voor een ver verwijderde wereld, waar ze herstellen van hun verwondingen.

Hmm. Zouden ze hiermee de voorouders van Wonder Woman bedoelen? Geen idee, maar een leuke gedachte.

Het album bevat een tweede verhaal getiteld De Zandman en heeft een klassieke tekenstijl en inkleuring wat gebruikelijk was in de jaren 90. Inkleuring met de computer had zijn intrede nog niet gehad. Dit verhaal is geschreven en getekend door  Walt Simonson en uitgebracht in 1992 als Superman special #1. Heeft dit verhaal een meerwaarde? Het is een oud en typisch superheldenverhaal wat niet meer dient als bladvulling. Zonde om te vertalen en als hardcover uit te brengen.
Conclusie is dat RW Uitgeverij het geld beter had kunnen besteden aan sterkere verhalen.  (WJ)