Recensie De Zingari - De Zwarte Vogels

De Zingari – De zwarte Vogels

René Follet & Yvan Delporte

Uitgeverij Arcadia

64 pagina’s (hardcover)

Prijs: €19,95

Uitgeverij Arcadia bestaat vijftien jaar en eerder verscheen De Ilias, een bewerking in twee delen van het gelijknamige Griekse heldendicht. Met de publicatie van het tweede album over De Zingari heeft de uitgeverij een waarlijk feest gemaakt. Dit album is het vierde en laatste in de collectie Millennium MM en wordt gepubliceerd in diverse uitgaven; De gewone uitgave, de luxe-uitgave. Ieder album is genummerd en gesigneerd door de auteur.

Het is veertig jaar geleden dat het eerste deel over De Zingari verscheen en met De Zwarte vogels hebben René Follet en Yvan Delporte een meesterwerk geleverd.

Het album begint eind negentiende eeuw in de plattelandsdorpen van Frankrijk. De mooie pientere Rita, de acrobaat Carlos en de zwijgzame krachtpatser Max vormen samen met hun tamme wolf Lobo een zwervende circusfamilie. Rita is een eigenzinnige jongedame en gaat graag op onderzoek uit. Daardoor beland het kleine gezelschap regelmatig in moeilijkheden en beleeft het allerlei avonturen. De diverse verhalen in het album gaan over een gestolen geldkistje van grootvader; een dorp in de ban van zwarte vogels; een baron die de woede van een heel dorp op zijn hals haalt; een eenzaam klein meisje dat regeert als een koningin; een wederzien tussen wolf en man; de macht van vrouwen over domme mannen. Alle verhalen slepen je mee en doen je het gemis van de inkleuring vergeten. Toch, als De Zwarte vogels was uitgeven in kleur, zoals de cover toont, dan was het album een waarlijk kunstwerk geweest. Een collectoritem wat thuis hoort in de boekenkast van de echte stripliefhebber. (WJ)